AS LINGUAS DA ROMANIA
GUÍA DOCENTE
curso 2009-10
1. Datos descriptivos da materia:
1.1. Descrición da materia:
· Nome: As linguas da Romania
· Código: G5081129
· Carácter: Obrigatoria no Grao de Linguas e Literaturas Modernas (Maior de Filoloxía Románica).
· Curso: 1º
· Cuadrimestre: 1º
· Créditos: 6 ECTS
1.2. Profesor encargado: Francisco Fernández Campo
1.3. Lugar e horario de titorías:
· Despacho 104, Facultade de Filoloxía.
· Luns, Martes e Mércores, de 10h a 13h.
2. SENTIDO DA MATERIA NO PERFIL DA TITULACIÓN
A materia As Linguas da Romania entróncase no módulo de Introducción á Filoloxía Románica, do que tamén forma parte a outra materia de 1º curso (2º cuadrimestre) A Literatura Románica Medieval no contexto europeo.
Dito módulo ten como finalidade esencial proporcionar ao alumno unha visión transversal e globalizadora da familia das linguas románicas e da xénese e desenvolvemento das literaturas que se expresan nesas linguas. Asemade, esta materia facilitará a comprensión da Romania como espacio lingüístico e cultural diferenciado no seo da tradición lingüística e cultural europea.
As linguas da Romania céntrase nos aspectos lingüísticos do módulo, como presentación previa á disciplina científica Lingüística Románica. Polo tanto, o alumno adquirirá un coñecemento fundamental sobre cales e cantas son as linguas e dialectos románicos, onde se falan, cal é a súa orixe, como se fraguou o proceso de individualización de cada unha delas a partir do latín, a historia da súa formación e cales son os principais problemas de estandarización, tanto individualmente como en conxunto, e tanto a nivel oral como escrito. Por último, introducirase ao alumno no método comparativo-contrastivo que lle permitirá afacerse cos mecanismos de aprendizaxe de varias linguas afíns á vez.
3. OBXECTIVOS E COMPETENCIAS
A) Os obxectivos fundamentais da materia son os seguintes:
· presentación xeral do panorama lingüístico da Romania,
· A formación, estructura, marco xeográfico e sociolingüístico das linguas románicas,
· A introducción ao concepto de variación lingüística e de codificación e estandarización das linguas neolatinas
· Comprensión e análise das diferentes nocións aplicadas á realidade lingüística románica, tales como a unidade e variedade do "continuum" románico, o proceso de fragmentación lingüística, bilingüismo e diglosia, dialectalización e contacto de linguas.
· Aplicación práctica da aprendizaxe de linguas románicas afíns: método de intercomprensión lingúística.
B) As competencias que adquirirá o alumno unha vez superada esta materia serán as seguites:
· Comprensión da Romania como espacio lingüístico en Europa e no mundo.
· Coñecemento dos mecanismos que explican a evolución lingüística dende o latín ata as linguas e variedades románicas.
· Adopción dun método de análise comparatista que supere a fragmentación dos estudos especializados.
4. CONTIDOS DA MATERIA
4.1. ESQUEMA
BLOQUE A: A ORIXE DAS LINGUAS ROMÁNICAS.
1. A familia lingüística indoeuropea. Principais características da familia e das súas ramas.
2. O grupo de linguas itálicas.
3. O latín. O protorromance.
BLOQUE B: AS LINGUAS ROMÁNICAS.
4. A familia das linguas neolatinas. Clasificación das linguas románicas.
5. Historia, xeografía e tipoloxía das linguas románicas.
6. Dialectos e variedades minorizadas.
BLOQUE C: FORMACIÓN E ESTANDARIZACIÓN DAS LINGUAS ROMÁNICAS.
7. Do latín ao Romance. Fragmentación das linguas románicas.
8. A Idade Media: formación e estandarización das linguas románicas.
9. Do Renacemento ata hoxe: a codificación das linguas románicas.
10. A Romania "Nova". Crioulos e Pidgins de base románica.
11. Contacto de linguas: os préstamos interlingüísticos.
BLOQUE D: LINGÜÍSTICA ROMÁNICA PRÁCTICA.
12. Intercomprensión gráfica, fonética e fonolóxica das linguas románicas.
13. Intercomprensión morfolóxica das linguas románicas.
14. Intercomprensión léxica das linguas románicas.
4.2. DESENVOLVEMENTO TEMÁTICO
BLOQUE A:
Os contidos do bloque A céntranse nas orixes das linguas románicas, tanto a primixenia, común a numerosas linguas euroasiáticas - O Indoeuropeo-, como á inmediata - o latín-. Farase unha presentación básica das distintas ramas e subfamilias de linguas indoeuropeas (tema 1), continuando coa familia itálica á que pertence o propio latín, como lingua nai das linguas románicas (tema 2). Por último, analisarase a evolución dende o latín ata a fase intermedia entre o latín e as linguas románicas, é decir, o protorromance.
Tema 1:
· O Indoeuropeo, lingua reconstruída.
· Hipóteses inductivocomparativas. O protoindoeuropeo. Orixe e asentamento xeográfico.
· As ramas lingüísticas do Indoeuropeo. Linguas şatem e linguas centum.
· As ramas de linguas mortas: tracio, frigio, hetita, tocario, ilirio, véneto-mesapio, macedonio-peonio e sículo.
· As ramas de linguas vivas: indoirania, armenia, balto-eslava, albanesa, helénica, xermánica, céltica e itálica.
Tema 2:
· O osco
· O umbro
· Os dialectos sabélicos
· O falisco
Tema 3:
· O latín e os seus periodos: preliterario, clásico e tardío
· A expansión do latín
· O protorromance, base das linguas románicas
· Influencia do latín escrito e do latín cristián
· O proceso de fragmentación do protorromance
BLOQUE B:
Céntrase na presentación de todas e cada unha das linguas, dialectos e variedades minorizadas románicas, a súa clasificación e tipoloxía, e a súa situación xeográfica e sociolingüística actual.
Tema 4:
· A familia das linguas neolatinas
· Hipóteses de clasificación das linguas románicas
· O grupo iberorromance
· O grupo galorromance
· O grupo retorromance
· O grupo italorromance
· O grupo balcanorromance
Tema 5:
· Historia e formación de cada unha das linguas románicas
· Distribución xeográfica das linguas e dialectos románicos
· Tipoloxía das linguas románicas
Tema 6:
· Lingua e dialecto
· Lingua de estado, lingua administrativa, lingua oficial, lingua de cultura
· Dialectos e variedades minorizadas
· Situación sociolingüística e socio-política das linguas, dialectos e variedades minorizadas románicas
BLOQUE C:
Bloque introductorio á diacronía e á gramática histórica dende o latín ás linguas románicas. Tamén se tratará a propia historia científica da disciplina dende a Idade Media ata hoxe. Por último, analisarase o problema do espallamento das linguas románicas a novos territorios (América, Asia, África), así como o contacto entre estas e as linguas autóctonas.
Tema 7:
· A diversificación lingüística da Romania
- Primeiros rasgos lingüísticos divisorios
- Factores lingüísticos externos determinantes no proceso de diversificación: o sustrato e o superestrato lingüísticos
· protorromance: breve introducción ás súas características lingüísticas
Tema 8:
· Os primeiros textos románicos:
- primeiras manifestacións escritas non literarias
- primeiros monumentos literarios
· Os primeiros intentos de codificación das linguas románicas
Tema 9:
· O humanismo e as primeiras gramáticas das linguas románicas
· O método científico aplicado ás linguas:
- a preocupación pola ortografía
- a orixe das linguas e os precursores da gramática histórica
· A Ilustración: fixación definitiva da norma lingüística
· O nacemento da lingüística románica como ciencia. Principais correntes metodolóxicas
Tema 10:
· A exportación das linguas románicas fóra de Europa
· As LR en América, Asia e África: formación dos crioulos e pidgins.
Tema 11:
· O adstrato lingüístico
· Os préstamos entre as linguas románicas
BLOQUE D
Bloque marcadamente práctico, adicado á intercomprensión das linguas románicas. Amosarase ao alumno a idea de que as linguas románicas son tan próximas que o falante dunha delas pode comprender con facilidade as demais. A aplicación práctica farase en principio con catro ou cinco linguas: español, portugués, francés, italiano e romanés. Trátase de comprender e non tanto de falar ou escribir, é decir, de adquirir competencia pasiva a través do estudo das similitudes e as diferenzas básicas entre as linguas románicas, sen perder nunca de vista o latín, fonte común a todas elas.
Tema 12:
· A Ortografía e os alfabetos
· As vocais
· As consoantes
Tema 13:
· O sustantivo e o adxectivo
· Os artigos
· Os pronomes
· Os numerais
· O verbo
· Os elementos de relacion sintáctica
Tema 14:
· Similitudes e diferencias léxicas
· Lexemas
· Prefixos
· Sufijos
· O patrimonio léxico hereditario
· As innovacións léxicas
4.3. BIBLIOGRAFÍA BÁSICA.
BACH, S. et alii, Quadrivio romanzo: dall'italiano al francese, allo spagnolo, al portoghese, Accademia della Crusca, Firenze, 2008.
FERNÁNDEZ REI, F. e SANTAMARINA FERNÁNDEZ, A (eds.)., Estudios de sociolingüística románica. Linguas e variedades minorizadas, USC, Santiago de Compostela, 1999.
GARGALLO, J.E., Les llengües romàniques, Empúries, Barcelona, 1994.
GARGALLO, J.E. e BASTARDAS, Mª R., Manual de lingüística románica, Ariel, Barcelona, 2007.
GLESSGEN, M.D., Linguistique romane: domaines et méthodes en linguistique française et romane, Colin, Paris, 2007.
KLINKENBERG, J.M., Des langues romanes: introduction aux études de linguistique romane, Duculot, Paris, 1994.
METZELTIN, M., Las lenguas románicas estándar: historia de su formación y su uso, Academia de la Llingua Asturiana, Oviedo, 2004.
NADAL FARRERAS, J.M., Las 1001 lenguas, Aresta, Girona, 2008.
PÖCKL, W. et alii, Introducción a la lingüística románica, Gredos, Madrid, 2004.
POSNER, R., Las lenguas romances, Cátedra, Madrid, 1998.
REINHEIMER, S. e TASMOWSKI, L., Pratique des langues romanes, Harmattan, Paris, 1997.
RENZI, L. e ANDREOSE, A., Manuale di linguistica e filologia romanza, Il Mulino, Bologna, 2006.
SCHMIDELY, J. et alii, De una a cuatro lenguas, del español al portugués, al italiano y al francés, Arco libros, Madrid, 2001.
TAGLIAVINI, C., Orígenes de las lenguas neolatinas, FCE, Madrid, 1993.
VÀRVARO, A., Linguistica romanza: corso introduttivo, Liguori, Napoli, 2001.
WALTER, H., La aventura de las lenguas en Occidente. Su origen, su historia y su geografía, Espasa, Madrid, 1997.
5. INDICACIÓNS METODOLÓXICAS.
As clases teóricas van dirixidas ás explicacións dos contidos fundamentais dos temas do programa. As clases prácticas centraranse no bloque D, mediante a aprendizaxe interlingüística contrastiva.
Haberá unha exposición teórica de cada tema, impartida polo profesor nas clases presenciais. O alumno deberá, posteriormente, desenvolver o tema e presentar un comentario ao mesmo, tras a pertinente pesquisa e consulta bibliográfica, nas clases interactivas.
Ao final de cada bloque, o alumno presentará un traballo crítico escrito, con conclusións. O profesor guiará ao alumnos sobre os aspectos fundamentais a desenvolver; para iso utilizaranse as titorías personalizadas. O bloque D será de carácter práctico de laboratorio.
6. DISTRIBUCIÓN DA CARGA DOCENTE.
ACTIVIDADES | HORAS PRESENCIAIS | FACTOR | HORAS DE TRABALLO AUTÓNOMO | TOTAL |
Clases teóricas | 10 | 1.5 | 15 | 25 |
Clases interactivas | 10 | 1.5 | 15 | 25 |
debates/comentarios en clase | 10 | 3 | 30 | 30 |
Traballos | 2 | 15 | 30 | 32 |
Prácticas laboratorio | 11 | 2 | 22 | 33 |
Titorías | 2 | 1.5 | 3 | 5 |
Total | 45 | 115 | 150 |
CRONOGRAFÍA TEMÁTICA:
O calendario de desenvolvemento de cada bloque temático será aproximadamente o seguinte:
BLOQUE A: SETEMBRO
BLOQUE B: OUTUBRO-NOVEMBRO
BLOQUE C: NOVEMBRO-DECEMBRO
BLOQUE D: DECEMBRO-XANEIRO
7. SISTEMA DE AVALIACIÓN.
A avaliación é continua. A asistencia ás clases e actividades presenciais é obrigatoria e non menor do 90% das horas estipuladas. Ademáis dos comentarios-resumo de cada tema e do traballo crítico de cada bloque, anteriormente indicados, todos os alumnos elaborarán alomenos dous exercicios prácticos en cada bloque temático, que presentarán oralmente na clase. O bloque D será avaliado directamente mediante a realización de exercicios prácticos na aula.
Para todos aqueles alumnos que non superasen a avaliación contínua, haberá un exame final teórico-práctico sobre a totalidade do temario.
A porcentaxe de cada un dos aspectos avaliados será o seguinte:
Aspecto | Criterios | Instrumento de avaliación | Peso avaliativo |
Asistencia e participación | - participación activa na clase - participación nos debates | - control de asistencia - notas do prof. ás intervencións nos debates | 20% |
Dominio dos conceptos da materia | - comentarios e exposicións na clase - traballos escritos - prácticas de laboratorio | - calificación do profesor | 80% |
No hay comentarios:
Publicar un comentario